خانه > یادداشت ها > ايدئولوژي داعش چگونه مهار مي شود؟

ايدئولوژي داعش چگونه مهار مي شود؟

این یادداشت ابتدا در روزنامه اعتماد منتشر شده است ( لینک)         

يك نظامی كُرد عراقی که در زمان اشغال الانبار، به‌ اسارت گروه داعش درآمده‌ بود، در مراسم بیعت عشایر فلوجه با این گروه به عنوان قربانی مراسم اعدام شد. اعدام این سرباز کُرد در ملأعام و در حالی صورت گرفت که شیوخ و افراد با نفوذ عشایر عرب که‌ با داعش بیعت کردند، با خونسردی نظاره‌گر این صحنه‌ بودند.(سايت الف،18 خرداد 94)
اگر چه اخبار مربوط به خشونت هاي داعش اين روزها عادي شده و اعدام يك سرباز از سوي اين گروه چندان عجيب و غير عادي به نظر نمي رسد اما آنچه خبر فوق را از ديگر اخبار مربوط به اين گروه متمايز مي كند ، حضور شيوخ بلند پايه فلوجه در اين صحنه است. در تصاوير منتشر شده از اين مراسم تعداد زيادي از شيوخ و روساي قبايل ، لباس هاي عربي سفيد و تميزي بر تن دارند و روي صندلي نشسته اند و با آب ميوه از آنان پذيرايي مي شود و هم زمان مردي سياه پوش سرباز كُرد را به محل مراسم آورده و در برابر ديدگان بي تفاوت و خونسرد اين شيوخ اعدام مي كند .


اين اتفاق و موارد مشابه آن مي تواند نشانه هايي باشد براي جامعه بين الملل و كشورهاي منطقه و حتي مردم عراق ، تا رويكردهاي جاري و گذشته خود در قبال تحولات اين كشور را مورد بازنگري قرار دهند . چندي پيش وزير دفاع آمريكا در جمع خبرنگاران از فقدان اراده و انگيزه در ارتش عراق براي نبرد با داعش سخن گفت كه واكنش نخست وزير اين كشور را به دنبال داشت . در سقوط شهر رمادي نيز درست همانند موصل صحنه هايي باورنكردني از ترك ميدان جنگ توسط ارتش و فرار دسته جمعي نيروهاي عراقي و رها كردن ادوات جنگي و پيش كش كردن آن به داعش اتفاق افتاد كه نشان از عدم تمايل اين نيروها به جنگ با داعش دارد چرا كه اگر دليل اين هزيمت ها را قدرت نظامي داعش بدانيم،آنگاه مقاومت كردها و شيعيان در برابر اين گروه و شكست هاي متعدد داعش در مناطق شيعه نشين و كرد نشين را چگونه تفسير مي كنيم ؟
نتيجه اي كه از پرسش فوق مي توان گرفت اين است كه مردم مناطق سني نشين عراق به هر دليل كه شرح آن در اين يادداشت نمي گنجد ، برخلاف تصور ما چندان سر ستيز با گروه داعش ندارند و حتي افراد ذي نفوذ و شيوخ و روساي قبايل به اين گروه به چشم يك فرصت براي بازيابي اقتدار و شكوه گذشته خود در عراق نگاه مي كنند . در عمليات استان الاانبار و آزادسازي تكريت نيز شاهد بوديم عليرغم دخالت موثر نيروهاي حشد الشعبي و آزادسازي اين شهر از دست داعش ، تبليغات وسيع و تا حد زيادي دروغين از بدرفتاري شيعيان با مردم سني منطقه منتشر شد و نشان داد كه ظاهرا اين افراد اعدامهاي دسته جمعي و سخت گيري هاي قرون وسطايي داعش را بر حضور شيعيان حتي براي كمك به آنها ترجيح مي دهند .
از سوي ديگر داعش در حال حاضر به شكل يك ايدئولوژي شيطاني افراد هم سنخ و همفكر فراواني را از گوشه و كنار جهان جذب مي كند و در تبليغات خود دم از مبارزه با اكثر قدرتهاي جهاني و منطقه اي مي زند و اين تبليغات به هر حال باعث اغواي تعداد زيادي از افرادي شده است كه در ممالك خود از فقر و فساد و بيكاري رنج مي برند .وجود تعداد زيادي داوطلب عمليات انتحاري كه برگ برنده اين گروه در نبرد هايش با ارتش عراق و سوريه هستند، نشان از كاميابي داعش در جذب نيرو و استعداد بالاي مردم منطقه براي كشته شدن در راه افراط گرايي است . نابودي ظاهري داعش در اثر حملات نظامي آينده را مي توان يك راه حل موقت به حساب آورد و اين ايدئولوژي قادر است در اشكال و قالبهاي مختلف ديگري بازتوليد شود و همان مشكلات را در منطقه ايجاد كند.
با توجه به اين حقايق نگارنده بر اين باور است كه جامعه جهاني بايد ضمن مهار پيشروي اين گروه به سوي مناطق جديد، با سلطه داعش بر مناطق عمدتا سني نشين عراق كنار آمده و منطقه خودگردان اين گروه در كنار مناطق مشابه شيعه نشين و كرد نشين را در همان مناطق متصرفه محدود و كنترل نمايد.
دلايل و نيز نتايج حاصل از چنين اقدامي را مي توان در چند سطر مختصر كرد:
الف – خروج داعش از وضعيت مبارزه خارجي و تلاش براي تثبيت جايگاه خود به عنوان يك حكومت ، باعث فرسايش ايدئولوژي ستيزه جويانه آن شده و اين گروه را با مسائل و مشكلات اداره روزمره جامعه درگير مي كند.تامين نيازهاي اقتصادي و ايجاد بوروكراسي اداري مورد نياز ، عامل فراموشي بسياري از شعارهاي داعش خواهد شد و در در بدبينانه ترين حالت اين گروه را به سطح طالبان افغانستان سوق خواهد داد .
ب – اتفاق الف باعث از بين رفتن جذابيت گروه در چشم هوادارانش در خارج از مرزها شده و سيل جنگجويان سرازير شده از گوشه و كنار جهان به سمت اين گروه را متوقف مي كند .
ج – مديريت روزمره و مشكلات و مسائل مرتبط با آن باعث ايجاد شكاف هاي عميق داخلي در بين گروه شده و جنگ قدرت را نيز برملا مي سازد . اين عامل نيز به افشاي ماهيت اعضاي بلند پايه و نااميدي هوادارن كمك مي كند.
د – تاريخ عراق هم نشان مي دهد سه گروه عمده قومي در اين كشور تاريخ مشترك طولاني از همزيستي در كنار هم نداشته و تنها تحت لواي ديكتاتوريهاي مستقر در عراق به شكل يك كشور واحد در آمده اند . از نقطه نظر منافع ايران نيز وجود سه منطقه خودگردان يا سه كشور مستقل كه دو كشور از آن روابط عميق قومي و مذهبي و تاريخي با كشور ما داشته و استعداد تبديل شدن به متحد بالقوه ما در منطقه را دارند، بسي بهتر از كشور به ظاهر يكپارچه اي است كه در زمان ثبات دشمن ما بوده و در شرايط غير ثبات نيز حامل هزينه ها و دردسرهاي فراوان .

Advertisements
دسته‌ها:یادداشت ها
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

نظر شما برای ما بسیار مهم است

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s