خانه > دسته‌بندی نشده > قطعات لیبرالی (2)

قطعات لیبرالی (2)

بنای یادبود آبراهام لینکلن دومین رییس جمهور آمریکا که فرمان لغو برده داری را صادر کرد و البته در این راه کشته شد .

ایده سترگ آزادی فردی که الهام بخش انقلاب آمریکا بود ، در تضاد کامل با نهاد برده داری ِ به ارث مانده از دوران پیش از انقلاب به ویژه دوران تسلط اسپانبایی ها قرار داشت که طی بیش از یکصد سال در ایالات جنوبی عمیقا ریشه دوانیده بود . ایالات متحده بر سر این مسئله به دو بخش تقسیم شد و این زمانی بود که جنوب اقدام به یک جنگ بازدارنده علیه شمال کرد . {بعد از اتمام جنگ داخلی با ششصد هزار کشته و شکست طرفداران برده داری } بردگان آزاد شدند اما یک مشکل عظیم باقی ماند و آن چگونگی ادغام بردگان سابق در جامعه آمریکا بود . چگونگی فائق آمدن بر یک نهاد بیرحم چند صد ساله که بر مبنای رنگ پوست شکل گرفته بود و به آسانی قابل چشم پوشی نبود .

یکی از بهترین تجربیاتی که من در این مورد داشته ام ، مشاهدات عینی خودم بین سالهای 1950 – 89 بوده که شامل تلاشهای گوناگون دولت آمریکا در کمک به بردگان پیشین برای تبدیل شدن به شهروندان دارای حقوق مساوی بود . من در اینجا به ذکر یک نمونه بسنده می کنم . در سال 1956 من میهمان دانشگاه آتلانتا واقع در قلب ایالتهای جنوبی بودم . این دانشگاه در آن زمان فقط دانشجوی سیاه پوست داشت و استادان سفید پوست هم در آنجا در اقلیت بودند . وقتی از رییس دانشگاه که یک شخصیت دانشگاهی برجسته بود ، پرسیدم که چگونه و چه وقت این موسسه بزرگ و بی نظیر تاسیس شد ، در کمال تعجب دریافتم که این دانشگاه ویژه سیاهپوستان 6 سال پس از جنگ داخلی و با ادغام شماری از کالجهای سیاه پوستان تاسیس شده است . من تعمق درباره این داستان و مقایسه آن با آنچه که در فرهنگ دایره المعارف «meyers »  درباره پایان جنگ داخلی نوشته شده را به شما واگذار می کنم . در این دابره المعارف آمدده است : «از سوی دیگر نظام برده داری که علت جنگ به شمار می رفت ، فقط در ظاهر کنار گذاشته شد » . این سخن به نظر من مثل دیگر بخش های این نوشته کاملا خطاست و این پرسش مطرح می شود که نویسنده چه راه حل واقعی دیگری پیشنهاد می کند ؟

کارل پوپر ، علیه تفسیر کلبی مسلکانه تاریخ

قطعات لیبرالی شماره (1)

دسته‌ها:دسته‌بندی نشده
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

نظر شما برای ما بسیار مهم است

